Klubbinformasjon
Klubbens visjon og lover
Nordberg Tennisklubb skal være en åpen og solid nærmiljøklubb hvor både mosjonister og konkurransespillere har et godt sportslig tilbud.
Vi er en nærmiljøklubb i Nordre Aker bydel hvor storparten av medlemmene kommer fra Nordberg, Korsvoll, Kringsjå og Sogn.
I bydelen vår er det ytterligere fire klubber: Grefsen, Berg, Tåsen og Ullevål. Dessuten har den private klubben Bakkehaugen to baner og på Voldsløkka er det tre offentlige baner
Klubbens lover finner du her: Lov for Nordberg Tennisklubb 15mars2022.pdf
Klubbens fasiliteter
Nordberg Tennisklubb har fire baner, to hard court (plexipave) og to grusbaner. Nordberghallen består av en boble over bane 1 og 2 som er hardcourtbanene. Bane 3 og 4 som er grusbaner, holdes oppe en stund inn i vintersesongen, så lenge været tillater det.
I tilknytning til banene har vi et klubbhus med garderober og lager i underetasjen og stue og kjøkken i 1. etasje.
Alle som spiller utendørs må være medlemmer av klubben. Innendørs leier vi ut timer til ikke-medlemmer, men de må betale mer enn medlemmer.
Når Nordberghallen er demontert i slutten av april er det klart for utendørsspill på alle baner - i alle fall etter noen dagers "karantene" slik at grusbanene får satt seg etter klargjøring. Booking gjør du på Matchi, grusbanene blokkeres i "karantenetiden".
- Utendørs kan kun medlemmer booke baner, og i sommersesongen er det gratis.
Det er anledning til å ta med en gjest, men to medlemmer går foran ett medlem og en gjest. Lagkamper og turneringer går foran annet spill.
Følg med på Matchi om når det reservert for lagkamper og turneringer.
Klubben har en hovedtrener for breddeidrett på heltid med Selma som er ansvarlig for tennisskolen og en hovedtrener for konkurransegruppene på deltid med André som er ansvarlig for utviklingsgruppene. I tillegg har klubben engasjert et varierende antall trenere, assistenttrenere og hjelpetrenere. Vi benytter Norges Tennisforbunds konsept for trening, Play and Stay. Det innebærer at alle spiller med utstyr som er tilpasset den enkeltes ferdighetsnivå. Dette er spesielt viktig ved tennistrening for barn og unge. Der vil man begynne på 1. nivå som er rødt og etter hvert gå over til oransje, grønt og gult nivå, men bare hvis ferdighetene er utviklet til det nye nivået.
Dugnad og Nordberghallen - Klubbens boblehall er avhengig av at alle stiller opp på dugnad to ganger i året
Nordberghallen er oppblåst over bane 1 og 2 i vintersesongen, og man kan spille innendørs i ca. 14 grader høst, vinter og vår. Nordberghallen settes opp og tas ned av medlemmene på dugnad.
- Høsten 2025 har vi planlagt dugnad for å sette opp hallen tirsdag 9. september kl. 17:00.
- Mandag i uke 37 er standard dugnadsdag, men i 2025 er dette valgdagen slik at vi har lagt dugnaden til tirsdag. Legg merke til at Osloskolene holder stengt mandag 8. september på valgdagen.
- Likeledes er det planlagt å ta ned hallen mandag 27. april 2026. Mandag i uke 18 er standard dugnadsdag.
- Reserver datoen i din kalender allerede nå. Klubben er avhengig av at svært mange av klubbens medlemmer møter for å håndtere boblehallen.
- Dugnaden er væravhengig og kan måtte flyttes på kort varsel. Typisk kan dugnaden måtte utsettes alt fra en til tre dager avhengig av værmeldingen.
- Klubben er avhengig av at så mange av medlemmene som mulig stiller opp på dugnad fordi det er tungt arbeide å rulle sammen hallen på våren og rulle den ut på høsten. For de av klubbens medlemmer som er tildelt Faste timer i vintersesongen er det dugnadsplikt.
Dugnaden ledes av vår mangeårige dugnadsleder og tidligere styreleder Øyvind. Espen Espe Johansen som sitter i styret er med som hallansvarlig. Øyvind har med seg et fast team som forbereder og legger til rette for at dugnaden de timene medlemmene deltar på for å rulle ut eller sammen boblehallen skal gå raskt og smertefritt for seg.
- Det betyr at du som "mening medlem" bare må stille opp klokken 17:00 på dugnadsdagen og bidra noen få timer, normalt drøyt tre timer.
- Ta gjerne med en rake og arbeidshansker, samt eventuelt batteridrevet verktøy for å skru store bolter hvis du har.
- Vi avslutter med en sosial sammenkomst med litt å spise og drikke - vel møtt, dette er en utmerket måte å møte nye medlemmer på og veldig sosialt.
Årshjul
Kursplan og timefordeling - Kursplanen for Tennisskolen vil forandres frem til 1. september - Oppdatert 7. august
- Kursvirksomheten følger skoleruta til Oslo kommune. Skoleåret 2025-26 er første skoledag mandag 18. august 2025 og siste skoledag fredag 19. juni 2026.
- På sommeren etter siste skoledag frigjøres alle faste timer som Tennisskolen har lagt beslag på,.
- Timene frigjøres også i skoleferiene, dvs. høstferie uke 40, juleferien, vinterferien i uke 8 og i påskeferien.
- Klubben har to nye hovedtrenere med Selma og Andre fra 1. august 2025, så kursplanen er fortsatt under arbeide.
- Trolig vil det ta minst to uker inn i sesongen før Tennisskolen får fastsatt kursplanen for de ulike treningsgruppene.
- Så forvent at det blir endringer på kursplanen helt frem til rundt mandag 1. september, kanskje lengre.
- Det er timene markert med grått som det kan bli forandringer på.
- Hvite felt er ledige for å booke Faste timer, send en epost til ADM hvis du er interessert adm@nordbergtennis.no
- Så forvent at det blir endringer på kursplanen helt frem til rundt mandag 1. september, kanskje lengre.
- Trolig vil det ta minst to uker inn i sesongen før Tennisskolen får fastsatt kursplanen for de ulike treningsgruppene.
- Vi legger løpende ut nye, foreløpige versjoner for høsten 2025 etter hvert som de foreligger
- Møt opp til trening etter skolestart slik du trente våren 2025 hvis kursplanen under ikke gir mening for deg.
Spill innendørs i Nordberghallen - salg av Faste timer - dugnadsplikt - Oppdatert 8. august
Vintersesongen defineres som perioden når Nordberghallen er satt opp, normalt fra uke 37 til 17.
Når klubben har besluttet tider for kurs og treninger i klubbens regi, så er det en tradisjon for salg av Faste timer til medlemmene.
Det er stor rift om disse timene Prime time i løpet av uken, så det har i praksis vært lite rotasjon ved tildeling av Faste timer de siste årene
- Det betyr at man dessverre ikke kan forvente at det blir ledige timer hvert år
- For ikke å skape forventninger som ikke kan innfris, så sendes det ikke lengre ut søknadsskjema til alle medlemmene
- De som er tildelt Faste timer har nå fått en epost med link til MATCHi hvor de bekrefter at de ønsker å beholde timen ved å innbetale fastsatt pris
- Fristen er kort, og det purres kun en gang telefonisk
- Det er 16 stykker Prime time, 10 i helg og 4+1 på formiddag
- Legg merke til at "hvite felt" i oversikten over er ledig tid
- Det betyr at hvis du har en fleksibel jobb-/ livsituasjon, så kan du bestille en Fast time på formiddagen eller tidlig/ sent lørdag eller søndag
Medlemmer som har Faste timer i hallen betaler to ganger i året, for høstsemesteret og vårsemesteret. Det betales via link til MATCHi, normalt for perioden fra uke 37 til 52 og fra uke 1 til 17.
- Skulle det bli forsinkelser for når hallen settes opp pga. været, er det de som er tildelt Faste timer som bærer ulempen for det - klubben gir ingen refusjoner.
For de som leier faste timer er det dugnadsplikt, noe som betyr at deltagelse eller ikke på dugnadene, har betydning for tildelingen neste sesong.
Spill utendørs på sommeren
Når Nordberghallen er demontert i slutten av april er det klart for utendørsspill på alle baner - i alle fall etter noen dagers "karantene" slik at grusbanene får satt seg etter klargjøring. Booking gjør du på Matchi, grusbanene blokkeres i "karantenetiden".
- Utendørs kan kun medlemmer booke baner, og i sommersesongen er det gratis
Det er anledning til å ta med en gjest, men to medlemmer går foran ett medlem og en gjest. Lagkamper og turneringer går foran annet spill.
Følg med på Matchi om når det reservert for lagkamper og turneringer.